Friday, November 06, 2009

Sakit

aku bangun dari tidur . aku rasa sakit ! aku merasakan aku demam , sakit tekak , sakit badan , sakit tulang , sakit kepala , dan segala penyakit aku dapat rasakan . bagai merasakan garam dalam lauk . itu lah tanda tanda orang yang sengaja tanak pergi sekolah .

yer ! memang aku ta pergi sekolah hari ni . tapi pagi pagi subuh lagi aku da bangun . makencik datang masuk bilik . dia tenung aku , aku tenung dia . kemudian dia keluar balik bagai orang tada tujuan .

pagi pagi ade makcik beri salam di lua rumah ku . dia bawak minyak dalam botol . aku denga ade orang menjerit di ruangtamu rumah ku .

aku turun bawak tilam dengan kain batik . aku terkejut ! makcik tuh dah pun berada di dalam rumah ku sambil duduk tersenyum . makcik tuh suruh aku baring dan pakai kain batik . kemudian dia suruh aku baring dekat tilam tuh . makcik tuh tuang minyak di tapak tangan dia lalu membaca baca . tangan nya tiba tiba mencengkam di badan ku . aku merasakan kesejukan kerana dia meniup badan ku dengan hembusan nafas mulut nya . lalu mengurut ngurut badan ku . sakit ! dia mengurut di bahagian yang aku rasa kesakitan nya . tapi aku diam . kemudian dia mengurut lagi sambil membebel bebel menceritakan tentang rumah baru yang untuk dijual sangat mahal . pemaju yang terlalu kejarkan kekayaan tidak tahu memikirkan tentang nasib pekerja pekerja kilang yang tidak dapat menampung diri dan anak anak mereka . aku hanya mampu diam . sesekali aku ketawa kecil kerana kegelian . makcik tuh urut di bahagian telapak kaki ku . akhirnya aku selesai mengurut .

badan rasa lega rasa enak rasa seperti mahu terjun ke jurang katil yang enak dan empuk itu sambil bergolek golek dengan bantal kesayangan ku . tapi apakan daya . penyakit malas aku itu tidak dapat hilang dari slah satu penyakit itu . akhirnya aku tertidur di sofa yang agak keras rasanya dan mula bermimpi . selesai .

No comments: