Tuesday, September 15, 2009

Good and Better !


Pada suatu hari di sekolah , seorang murid bertanya pada gurunya . ketika itu guru tersebut sedang mengajar tentang kasih sayang .

Pelajar : cikgu , macam mana kite nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang yang paling kita sayang ? macam mana kasih sayang itu nak berkekalan ?

Cikgu : ok . kamu ikut ape yang saya suruh . kamu pergi ke padang . kamu berjalan di atas rumput smbil memandang rumput di depan kamu . pilih yang
PALING cantik tanpa menoleh ke belakng lagi walau sekali . dah petik rumput yang PALING cantik , bawa kepada saya .

Apabila pelajar tersebut pulang ke kelas , tiada sehelai rumput pun di tangan nya . cikgu bertanya , kenapa tiada rumput yang dipilih ?

Pelajar : tadi masa saya berjalan , saya carilah rumput yang PALING cantik . memang ada banyak yang cntik, tapi cikgu kata petik yang PALING cantik . maka saya pun terus berjaln ke depan smbil mncari rumput yang paling cntik tnpa menoleh ke belakang lagi . tapi sampi di penghujung padang , saya tak jumpe pun yang PALING cantik . mungkin ade di antara yang di belakang saya tadi rumput yang paling cantik , tapi dah ckgu ckap tak boleh menoleh ke belakang semula . jadi tiada rumput yang boleh saya petik .

Cikgu : ya ! itulah jawapannya . maknanya , apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita syang , janganlah kita mencari lagi yang lebik baik dari itu . kita patut hargai orang yang berada di depan kita sebaikbaiknya . jangan kita menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku tetap dah berlaku . semoga yang berlalu tidak berulang lagi . dan ingat lah , orang yang kita syang itulah yang PALING cantik dan PALING baik . maupun nak ikutkan banyak lagi yang cantik dan baik seperti rumput tadi . (:


elyn : sekian terima kasih. hahaha

No comments: